Авточасти Блог Климатик

Климатик

    Климатик

    Необходимост, удобство

    История

    Днес искаме да Ви разкажем за климатикът, от къде произлиза, какво представлява и неговите разновидности и функционалност.

    Да започнем от къде произлиза и тук съм сигурен, че ще Ви разкажа интересни факти, които не знаете, а за тези, които са добре запознати, предполагам забравени.

    Едни от първите климатични системи са се появили още преди Втората световна война. И тази функционалност, удобство в наше време е струвало една трета от цената на целия автомобил. А в България климатичните системи са дошли много по-късно.

    През 1936 г. в Америка инженерите започнали да разработват системи за въздушно охлаждане, но за различни превозни средства. Първите такива, забележете са произведени не за автомобил, а за пътнически влакове.

    Първият автомобил, който е получил тази иновация бил Packard. Климатичната система била толкова скъпа, че струвала една трета от цената на самия автомобил. А да не пропускаме и факта, че заемала половината от свободното място на багажника. Тези системи не станали популярни, заради лошите отзиви и не добрата функционалност. И затова и производството им било прекратено. След няколко години обаче работата по климатичната система била възстановена за кратко, но този път на американския кадилак.

    Минават много години, в които разработването на тази система е спряна, защото в Америка е военно положение. (Америка помага на Корея и губи над 33 хиляди американски войници).

    Възобновяването по работата на този продукт започва през 1954 г, след войната и инженерите на марката Nach-Kelvinator, създали и започнали да инсталират реален климатичен контрол , състоящ се от вентилация и отопление. Системата е включвала както нагревател, така и климатик. Самият климатик вече не бил толкова огромен, както първият . Тези устройства се популизирали бързо, а търсенето се увеличавало непрекъснато.

    В началото на 90-те години в Америка почти всички коли, които се произвеждали били оборудвани със система за въздушно охлаждане. В България първите коли, оборудвани с такава система били само на политици, хора от правителството. По-късно започнало производството и на опростени системи за камиони, комбайни и други превозни средства.

    Тук ще приключа с историята на климатика, надявам се да съм Ви го поднесъл увлекателно и да е било поне малко интересно и ще преминем на техническата част или с прости думи какво представлява тя.

    Климатична система- принцип на работа и детайли


    Компресор

    Това е тъй нареченото сърце на климатичната система. Той изпомпва хладилният агент през всички линии и тръбопроводи. Устройството изтегля пари от фреон от изпарителя и изпраща хладилния агент в кондензатора. На много системи компресорът е единствения движещ механизъм. Той е единственото устройство, което позволява отделянето на вериги с високо и ниско налягане.

    Експертите наричат високата страна нагнетателна, а ниската всмукателна. Доста от съвременните компресори могат да споделят зони на налягане благодарение на клапан .

    Компресорът е основния възел в системата. Той работи от задвижващия ремък от коляновия вал на автомобила. В момента, когато хладилният агент е засмукан в устройството, той е под атмосферно налягане. След като фреонът попадне вътре, задвижващия ремък задвижва помпата, която компресира газа и го изпраща към кондензатора. Този процес е съпроводен от силно нагряване на хладилния агент. Тук е момента да отбележа, че апаратът не функционира с фреон в течна форма, ако течността попадне в кухината на компресора, това води до силно износване.

    Електромагнитен съединител

    При по-старите автомобили като електронен съединител се използва соленоид, който се комбинира със задвижваща ролка. Днес обаче, този съединител не се движи. Той може да се намери зад задвижващата ролка на компресора. Напречната пластина се намира пред макарата. Нека да обясня принципа на работа или когато натиснете бутона за захранване  на системата, соленоидът се захранва. След това се появява магнитно поле, то съответно притиска диска за натиск към ролката.

    Кондензатор

    Кондензаторът е другата важна част от климатичната система.Той се намира пред радиатора на двигателя.

    Хладилният агент постъпва в устройството в течна форма от компресора. След като тече през тъй наречените намотаващи тръби на това устройство, течността се охлажда и изпраща по- нататък в кръг. Той се използва за охлаждане на фреона. Много често самите части са направени от алуминий. Подложени са на корозия и  често се чупят лесно за съжаление.

    Приемник сушилня

    За да може хладилният агент да се придвижи той трябва да мине през приемник сушилня. След кондензаторът самият принцип на работа на климатикът се осигурява от специален резервоар. През него преминава течността. В резервоарът може да откриете специални гранули, които привличат вода. В този приемник излишната течност, която успява да влезе в системата е премахната, ако останат водни частици, те се превръщат в лед. Това може да повреди устройството.

    Разширителна тръба – TRV

    Фреонът в течна форма при достатъчно високо налягане се подава в термичния разширителен вентил от сушилнята чрез специален клапан. Този вентил позволява на фреона отново да се върне в газообразно състояние. Това разширяване намалява налягането. След това газът влиза в изпарителя.

    Разширителната тръба има  специален сензор за налягане и регулира потока фреон, така че цялата работа на системата е по-стабилна. Клапанното устройство съдържа много движещи се части. Те бързо се износват за съжаление и за да се подържа доброто качество на климатика трябва да се сменят.

    Изпарител

    Това е тази част, която се намира в самата кола за разлика от другите елементи, които са под капака на колата. Този елемент прилича на радиатор. Има също рулони, тръба и ребра. Но неговата цел е малко по-различна от тази на радиатора, разсейва самата топлина.

    Фреонът попада в изпарителя в газообразна форма, температурата му достига до приблизително нула градуса, хладилният елемент не може да замръзне при тази температура, защото неговата температура на замръзване е доста по-ниска. В кабината има толкова топъл въздух, че фреонът в изпарителя кипи. Върху него духа вентилатор. Цикълът се повтаря отново и отново, като след като фреонът премине през изпарителя и отново попадне в компресора, където ще стане течен под високото налягане.

    Кондензат

    На много от нас се случвало да видят как се събира вода, която капе след работата на самият автомобил. Този конденз се образува при работа на климатичната система, когато климатикът работи в режим охлаждане се образува по топлообменика на вътрешното тяло. Когато климатичната система работи в обратния режим, т.е. този за отопление, конденз се образува от топлообменника на външното тяло. Този процес наричаме, когато от едно състояние се премине в друго. Кондензът не е проблем за климатиците ( нормално е да кондензира вода от околния въздух).

    Електроника

    Климатичните системи, които се произвеждат в момента имат голям брой сензори, които следят за правилната работа на цялата система, климатичните условия, налягането в тръбопроводите. Тези сензори изключват компресорът при нужда и не позволяват на тръбите да прекъснат своята работа (да се пръснат под високо налягане).

    Стига съм ви занимавал с техническата част и работата на самата система, нека да поговорим и за правилната експлоатация на климатичната система, как да следим за проблеми с климатичната система и кога е нужно да посетим оторизиран сервиз за смяна. Неща, които често не правим и не обръщаме достатъчно внимание, чести грешки, които правим, защото бързаме.

    Не забравяйте, че когато запалите вашият автомобил би било добре да изчакате двигателят да поработи няколко минути преди да потеглите с автомобила си. Много често бързаме и не го правим, някой хора мислят, че тъй като колата е нова това няма особено голямо значение. Тази тема ще обсъдим в друга наша статия, а сега ще ви обърна внимание само на темата, която коментираме днес.

    Много чест проблем е миризмата, когато пуснем климатикът. Причината е, че изпарителя натрупва орди от различни вредни бактерии. Метод за почистване е антибактериален агент.

    Следете нивото на фреон, той намалява с времето, когато автомобилът е по-стар и няма прозорец, който да ви напомни, че има проблем може да се ориентирате като докоснете тръбите, които излизат от кондензатора, те трябва да са ледени. Друга следа, че фреонът намалява е не доброто охлаждане в самото купе.

    Следете за течове, друг проблем е вентилатора, той  е честа повреда на климатичната система. В зависимост от автомобила  може да бъде самостоятелен или общ за кондензатора и за радиатора за охлаждане на двигателя. Повредата на вентилатора води до спад на ефективността на климатика.

    Съвет

    Съветвам ви, мили читатели,

     Всяка година да проверявате вашата климатична система. Сега някой сигурно би се изсмял, но здравето на вас и вашите близки е на първо място. Плесента, която се събира във въздуховодите може да причини сериозни здравословни проблеми на вас и вашите близки. Аз лично всяка пролет сменям филтъра на купето. В оторизиран сервиз проверяват херметичността на системата и ако се налага допълват количество охлаждащ агент. На няколко години, това го определят техниците, спрямо годината на автомобила се сменя изсушителят , препоръчвам редовно неговата смяна.  Когато има навременна  проверка може да спестите един скъп и ненужен ремонт на вашия автомобил.